A hűtőrendszer nem várt hibája
Az autó sok ember életében fontos szerepet tölt be. Amikor valamilyen szokatlan visszajelző kezd világítani a műszerfalon vagy hibajelzést ad, akkor szoktunk megijedni. Azonban vannak olyan esetek is, mikor minden rendben van a visszajelzők szerint, mégis valami nem stimmel. Ilyenkor az értetlenség jöhet elő. Főleg a nyári forróság tud ilyen hibákat kihozni az autóból…
Például városban a lámpánál állva a klíma hirtelen “meleget fúj”, pedig az előbb még jó volt. Vagy az autópályán menet közben szintén már csak meleg levegő jön az utastérbe. Aztán szintén az autópályán az emelkedőn sem akar már rendesen fölmenni az autó, nem hogy még gyorsulna is. Pedig elvileg minden “rendben van”…
Az autó egy elég bonyolult gép, ennek megfelelően kell a hibajelenséget is értelmezni. A példákban a klíma azért kapcsolódik le magas külső hőmérséklet mellett, mert az autó motorja túlmelegszik. Ilyenkor a motorvezérlő elkezd védekezni, azaz csökkenti a külső terhelést, amire befolyása van. Lekapcsolja a klímakompresszort. Ha ez sem elég (pl. autópályán), akkor csökkenti a teljesítményt. Persze a hőmérséklet jelző (ha van) a normál “értéket” mutatja. Pedig ilyenkor már messze a normál üzemi hőmérséklet fölött van a hűtőfolyadék hőmérséklete! A gyakorlatban ez a 80 fok helyett a 110+ érték környéke! A szervizben nyilván ez a túlmelegedés nem észlelhető, hisz nincs terhelve a motor.
Rendben, de mi hibásodott meg? Semmi!? Ezért nincs eredménye a hibakeresésnek. Ugyanis sokan nem gondolnak arra, hogy az autó elejébe szerelt hűtőkkel nem csak a levegő, de a levegőben szálló szennyeződések is találkoznak. De a szennyeződés nem száll tovább, megakad a hűtő apró lamellái között. Attól függően, hogy milyen környezetben használják az autót, a hűtők között por, szösz, fűszálak, de akár falevelek is összegyűlhetnek. Ekkor pedig eltömődik a hűtő és a menetszél vagy a hűtőventilátor hatására a levegő már nem jut át a hűtőkön. Persze ez nem látszik kívülről…
Mi a megoldás? A legtöbb esetben a hűtőket kívülről vízsugárral (nem nagynyomású mosó!) áztatva ki lehet mosni a lamellák közül a port, szöszt és fűszálakat. A mosás után az autó is és a klímarendszer is kifogástalanul működik tovább.
Azonban vannak olyan esetek, mikor a hűtő(k) állapota vagy szennyezettsége (pl. apró kövek a lamellák között) a hűtő(k) cseréjét indokolja!
Akkor ez nem is olyan vészes hiba, ugye? Motortól függ. A tapasztalat szerint a dízelmotorok jobban bírják az ilyen jellegű túlmelegedést.
Azonban az új EcoBoost motorok nagyon érzékenyek a melegre! A hengerfej és a motorblokk is deformálódhat a tartós túlmelegedés hatására!
Ezért nagyon fontos, hogy megelőzés céljából évente néhány alkalommal le legyen mosva a hűtőrendszer külső hőleadó felülete. Persze ahol még hozzá lehet férni… Egyes modelleknél annyira mélyen vannak a hűtők, esetleg elzáró lamellák takarják őket álló helyzetben, hogy beszerelt állapotban nem lehetséges a hűtők tisztítása. Ebben az esetben az egyik hűtő kiszerelésével lehet hozzáférni a kritikus részekhez és elvégezni a tisztítást.
A fentieket megéri figyelembe venni hibakereséskor és a megelőzésen gondolkodva, mert a kellemetlen melegen túl sokkal nagyobb veszteség is keletkezhet ebből a nem nyilvánvaló koszolódásból.