A Ford S-MAX/Galaxy páros 2006-ban jelent meg a Ford kínálatában és az első generációt 2015-ig gyártották. A Galaxy a korábbi VW alapú egyterű saját fejlesztésű utódja, az S-MAX pedig a kombi Mondeo utáni lépcső, mint sportos egyterű.
Műszaki színvonaluk és áruk ennek megfelelően a Ford korabeli kínálatának csúcsát jelentették. Az árral arányos a műszaki színvonal is, ami sokáig hibátlanul teljesít. A belső tér anyagai is remekül helytállnak a napi használatban, így igen sokára kezdenek kopni, elhasználódni. Tartósan kellemes társak hosszú kirándulások vagy a napi iskolába/munkába járásban.
Mindezek a jellemzők új korukban a sokat ingázók vagy kirándulók célpontjává tették a modellt. Ennek megfelelően gyorsan gyűlnek a kilométerek ezekben az autókban és ott, ahol nem egy élet munkája az autó, hanem hétkönapi használati tárgy, bizony azt megelőzően adják el őket, mikor már a strapabíró technika is törődést igényelne.
Azokban az országokban, ahol az emberek jövedelme alapján nem vesznek elég Ford S-MAX/Galaxy modellt, hogy a belső piacon legyen elegendő követhető szerviz-előéletű használt példány, oda kerülnek a külföldön “levetett” példányok. Tekintettel a jó anyagokból építkező belső térre, a magas futás nem hagy nyomot rajtuk, így kiválóan vissza lehet állítani a távolságmérőt hihető értékűre. A történet itt kezd érdekes lenni…
Sokan, kik újként nem tudnak autót vásárolni, görcsösen ragaszkodnak ahhoz, hogy a kiválasztott autó távolságmérője minél kevesebbet mutasson – ebben látják biztosítottnak a következő időszak hiba- és költségmentes működést. A természetes elhasználódás előtt kevéssel eladott, majd visszaállított órájú példányok birtokba vétele után nem csak a valóra vált elképzelés édes íze lesz érezhető…
Természetesen a szomorúság csak azok arcát torzítja majd el, akik elhiszik a nyilvánvaló képtelenséget. Azok, akik nem álomvilágban élnek előzetesen átvizsgáltatják a kiszemelt autót, tájékozódnak az előéletéről (ami igen nehéz) és próbálják megtudni mire számítsanak a vétel után, ha az mégsem az év üzlete a vevő számára… Továbbá felfogják, hogy a Ford kínálatának korabeli csúcsán található modellek alkatrészeinek ára, szerelésének bonyolultsága nem csökken az autó vételárával azonos mértékben.
A saját, 2009-es gyártású, 143 LE-s 2,0 TDCi motorral és bolygóműves automata váltóval szerelt Ford S-MAX gépkocsim példáján keresztül bemutatom, hogy mire lehet számítani egy “visszatekert” külföldi autó esetén.
Ez a példány életének első három évében havonta (!) 10ekm-t tett meg a megfelelő hozzáférések birtokában elérhető adatok alapján. Kb. 360ekm volt benne, mikor komolyabb hibája adódhatott és az eladás mellett döntöttek francia tulajdonosai. Ez alatt az időszak alatt cseréltek rajta 3 ajtót, különböző helyen fényezték, mert ennyi úton töltött időt nehéz káresemény nélkül átvészelni. Szerkezetileg azonban nem sérült – az eddig végzett javítások által indokolt bontások nem tártak fel súlyos sérülés javításának nyomát.
Az autó először mint egy kedves ügyfelünk autója került a látókörünkbe 265ekm-es óraállással és megkezdődött az egymás után jelentkező hibák kijavítása. A vezérműszíjat nem mi cseréltük, de tudjuk, hogy a vásárlás után ezt elvégezték rajta, mint minden használt autó vásárlása után ajánlott beavatkozást – nyilván megbízható előélet ismerete hiányában.
A következő meghibásodások jelentkeztek az autóban a következő időszakban, ami természetes elhasználódás következtében alakultak ki:
- motorháztető nyitóhuzalja megrozsdásodott, szorult majd elszakadt – csere;
- a csomagtérajtó zárszerkezete akadozva működött – csere;
- gázolaj szivárgott a porlasztók résolaját visszavezető csöveknél – csere;
- nem hiba, de mindegyik féktárcsa elérte a selejtezési vastagságot, cserélni kellett a tárcsákat és betéteket;
- olajszivárgás alakult ki a nagynyomású szivattyú és a hengerfej között – tömítés cseréje;
- a motortartó bak és a kitámasztó bak elfáradt, túlzott rezgéseket továbbítottak a karosszériára – mindkettő cseréje;
- a turbóhoz kapcsolódó vákuumszelep szokásához híven zajos volt leállításkor – csere;
- menet közben a biztonsági öv becsatolására figyelmeztető hang és fényjelzés jelentkezett becsatolt öv esetén is, elkopott a vezetőoldali övcsat érzékelője – övcsat csere;
Az autó tulajdonosai kényszerűen és többnyire méltósággal viselték a kiadásokat és tűrték a kopott kormánymű valamint lengéscsillapítók zaját. Illetve néha elbeszélgettünk arról, hogy az automata váltó működési rendellenességeit hogyan, milyen áron lehetne javítani. Ekkor még csak 280ekm körül mutatott a számláló…
Aztán 290ekm-nél megtörtént a baj. Zircről telefonáltak, hogy zajos a motor, hazamehetnek-e Dunakeszire vele. Telefonon még nem tudunk diagnosztizálni zajjal kapcsolatos hibát, így végül néhány nap múlva volt alkalmunk megtapasztalni a kérdéses zajt. Az első reakció: állítsd le gyorsan!!!
A motor megbontása nélkül, korábbi tapasztalatok alapján hidrotőke/himba hibára gyanakodtunk és elkezdtük a javítás költséget kalkulálni. A számolás végét meg sem várva terelődött a szó az autó felgyújtására vagy eladására. Utóbbi mellett állapodtunk meg, azaz hibásan megvettük az autót, bár akkor még nem sejtettük mi vár ránk – és bárki másra, aki ilyen korú/futású 2,0 TDCi motoros Ford S-MAX, Galaxy vagy Mondeo modellt vesz.
Tehát az óra szerint jelzett 290ekm-nél, ami a valóságban kb. 400ekm a következő alkatrészek cseréje volt szükséges (kb. 400eFt):
- 16db hidrotőke+himba;
- kipufogó vezérműtengely, mert letört a vége a kopott nagynyomású szivattyú miatt;
- a két vezérműtengely közötti vezérműlánc+feszítő;
- EGR-szelep;
- 4db izzítógyertya;
- a hidraulikusan jó, de kopott tengelyű nagynyomású szivattyú;
- új vezérlés+vízpumpa – ha már szét van szedve legyen az is új;
- járulékos szimmeringek, egyebek.
Végre ismét járóképes az autó, de a váltó rosszul vált és valami kopog még elöl… Kellett bele egy másik váltó (150eFt) – nosza bele egy bontott keveset futott példány.
Számos karc borította sokat látott karosszériáját, tehát minden fényezési hiba ki lett javítva.
Röviddel a motor javítása után további törődést igényelt az éppen “291ekm-t futott” autó (250eFt)…
- első lengéscsillapítók, toronycsapágyak és társai;
- a kormánymű kopott volt, az is kopogott, csere egy keveset futott bontottra;
- a generátor szabadonfutója is és a csapágyazása is adott már kis hangot, gyári felújított generátor került be.
298ekm-nél már tavasz volt, kellemes idő, le lehetett engedni az ablakot – hallhatóvá vált a porlasztók kezdődő kopásából adódó megnövekedett égési zaj. Tegyünk bele 4 gyári felújított porlasztót (280eFt)…
300ekm környékén (a valóságban már 400+)a turbó felől zaj jött, turbó felújítás is esedékes lett. Szerencsére az AH turbó Hungary elfogadható áron végez remek munkát (100eFt).
Pünkösd hétvégéjén már országon kívülre indultunk és a műszaki kíváncsiság jegyében útközben figyeltem a hűtővíz hőmérsékletét. Meglepetésemre a húzósabb emelkedőkön a víz hőmérséklete az autópályatempónál süvítő menetszél ellenére folyamatosan emelkedett… Szabadság után hűtők ellenőrzése – tele szeméttel. Ennyire azért nem, de hasonló. Klímahűtő és vízhűtő csere (100eFt), nem voltak olyan állapotban, hogy érdemes legyen mosogatni őket. Ekkor már 304ekm az kijelzett érték.
A fentieket kb. 20e hibamentes kilométer követte, melyek során szórakozásból a következő választható, a kényelmet szolgáló módosítások történtek:
- az összes üveg belülről víztiszta hővédő fóliát kapott, így kevésbé éget/melegít a nap az üveg mögött (70eFt);
- a kopott első üléseket azonos mintázatú fűtött ülések váltották fel (100eFt);
- a korábban feketére cserélt középkonzol-burkolathoz színben hozzá illő klímapanelt szereltem be, amihez természetesen máshol van a belső hőmérséklet és páratartalom érzékelő, tehát némi kábelezés is adódott;
- Eibach ültetőrugók kerültek be, ez 3 cm ültetés jelent, sokkal jobban néz ki így az autó :-);
- a 2009-es modellben a gyári kihangosító még nem tudta a Bluetooth audio lejátszást, ezért 2018 elején egy Kenwood audioegység, 2 utas hangszóró készlet előre és egy Alpine erősítő is része lett az autónak az első ajtók bitumenlapos szigetelésével egyetemben. Persze a csomagtartóban a kis mélyláda mellett bőven maradt még hely (200eFt);
- a hátsó lökhárító karcos volt – ez aztán már tényleg túlzás, de ki kellett cserélni (35eFt);
- beépítésre került a gyári, utasoldali légzsák kikapcsolását biztosító rendszer – gyerekülés használata vagy egyedül történő utazás esetén hasznos, ha ütközet alkalmával nem nyílik ki a légzsák… (50eFt)
- Nappali menetfénnyel is kiegészült az autó. Osram DRL102 lett beépítve, így már van értelme az automatikus külső világításnak.
2018 nyár elején, 320ekm állásnál feltűnt, hogy mozog kicsit a hőmérséklet mutató, ki kellett cserélni a termosztátot.
Ekkorra fáradt el az egyik turbócső is, nyilván abból is gyári új került be. (70eFt)
322e-nél kopogásra lettem figyelmes lassú haladáskor úthibákon való áthajtáskor – gondoltam megint a kormánymű… Szerencsére nem, a bal oldali kormány gömbfej kopott el, mind a kettő oldalon ki lett cserélve a napokban. (50eFt)
Már csak a hátsó hosszlengőkar-szilentek cseréje van hátra… (50eFt).
A fenti javításokat már több Galaxy és Mondeo esetén elvégeztük, így nem jelenthető ki, hogy csak ezt az egy példányt hurcolta volna meg az élet. Bizony, ha sokat futott az autó, akkor igényli a törődést. És ezt a törődést akkor is igényelni fogja, ha a kilométerórán a kijelzett érték 225ekm, mert a technikában többnyire ennél több van.
A kézi váltóval szerelt példányok tulajdonosai pedig számíthatnak a kuplung-lendkerék-kinyomócsapágy cseréjére, mert bár tartós alkatrészekről van szó, azokat sem az örökkévalóságnak készítik. Kb. 250eFt.
Ugyanakkor jó hír, hogy aki végigmegy ezen a drága úton, annak a következő időszak már csak a rendszeres karbantartásokról és felhőtlen utazásokról fog szólni. Persze ez drága, de ez a modell újonnan 8-10+MFt is lehetett, nem lehet fillérekből javítani. Álmodni lehet róla, de kellemetlen lesz az ébredés…